آموزش سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار

آموزش سرمایه گذاری در بورس و روش های صحیح تحلیل تکنیکال برای افرادی که می خواهند به صورت حرفه ای وارد بازار بورس شوند ضروری است. این روزها به لطف رونق گرفتن بازار بورس و هجوم سرمایه به سمت این بازار، بسیاری از افراد به این فکر میفتند که وارد بورس شوند؛ اما به دلیل نا آشنایی با مفاهیم اولیه، از این بازار به اندازه کافی درآمد کسب نمی‌کنند.

یاد دادن مفاهیم اولیه کاری است که قرار است در این مقاله انجام دهیم تا اگر قصد ورود بازار بورس را دارید، با اطلاعات اولیه مناسبی این کار را کرده و بعد از سرمایه‌گذاری دچار سردرگمی نشوید. در ادامه در خصوص آموزش سرمایه گذاری در بورس نکات بسیار خوبی گفته شده است که پیشنهاد می کنم حتما مطالعه کنید.

 

پیشنهاد ویژه: تمامی اندیکاتورهای خرید و فروش

 

بورس چیست؟

اولین بحث در این مقاله خود کلمه بورس است، معنای بورس چیست؟ به چه بازاری بورس گفته می‌شود؟ بورس جایی است که کالاها، اوراق بهادار، ارزهای خارجی خرید و فروش می‌شود.

بورس اوراق بهادار معمول‌ترین بازاری است که اکثر افراد به سمت آن گرایش پیدا می‌کنند؛ اما بازارهایی مانند فارکس نیز وجود دارند که در آن خود پول خرید و فروش می‌شود؛ اما اولین بار این کلمه از کجا به وجود آمده است؟

 

تاریخچه بورس

خود این عبارت به قرن سیزدهم میلادی و فردی ساکن بروژ بلژیک با نام van der bourse باز می‌گردد. در آن زمان صرافان و کاسبان شهر جلوی خانه او اقدام به خرید و فروش کالا، پول و اورواق بهادار می‌کردند و بعد از آن به هر محلی که این نوع خرید و فروش در آن صورت می‌گرفت، بازار بورس گفته می‌شد. اولین شرکتی سهام آن برای فروش در اختیار مردم قرار گرفت، کمپانی هند شرقی هلند بود.

 

همچنین می توانید فیلتر طلایی بورس شامل 5 فیلتر نوسانی را دانلود کنید. 

 

آموزش سرمایه گذاری در بورس - 6

 

مقاله کاربردی واگرایی در اندیکاتورها – واگرایی در تحلیل تکنیکال را مطالعه کنید

 

هر شرکتی می‌تواند سهام خود را در بازار بورس به فروش بگذارد و سپس قیمت‌گذاری‌ آن بر حسب عرضه و تقاضا و یا دیگر فاکتورهای بنیادین مانند درآمد و سود شرکت، انجام می‌گیرد. این مسائل مربوط به تحلیل تکنیکال و بنیادین سهام بوده و برای آموزش‌های تخصصی‌تر مناسب است.

حال که به طور مختصر با تاریخچه و تعریف خود بورس آشنا شدید به مباحث تخصصی‌تر می‌پردازیم. سوالی که برای هر فردی قبل از شروع یک سرمایه‌گذاری پیش می‌آید، این است که آیا این بازار برای من مناسب است؟
بورس برای چه کسانی مناسب است؟

تقریبا هرکسی می‌تواند در بورس شروع به سرمایه‌گذاری کند. نکته اصلی در اینجاست که شروع کار در بورس نیازمند ویژگی خاصی در افراد نیست؛ اما موفقیت و به دست آوردن سودهای کلان نیازمند دانش و تجربه است و این تجربه تنها با شروع کار در بازار سرمایه حاصل می‌شود.

به طور کلی اگر می‌توانید روزانه یک ساعت صبح برای بررسی سهم‌ها و همچنین سبک سنگین کردن سبد سرمایه خودتان وقت بگذارید، می‌توانید در بورس موفق شوید. ورود به این بازار بدون داشتن اطلاعات کافی می‌تواند فقط زیان به همراه داشته باشد؛ اما در حد شروع کافی است در مورد مفاهیم اولیه و گرفتن کد بورسی خودتان بدانید.

پس به طور کلی اگر می‌توانید روزانه یک ساعت برای بررسی سهام، مدت زمانی برای دنبال کردن اخبار اقتصادی و سیاسی که شدیدا روی بازار سرمایه تاثیر می‌گذارند، وقت گذاشته و همچنین یادگیری مداوم را در برنامه‌های خود قرار دهید، می‌توانید در بورس موفق شوید.

 

مقاله روش های تحلیل تکنیکال در بازار بورس را حتما مطالعه کنید

 

چه مقدار سرمایه نیاز است؟

هیچگونه محدودیتی در این مورد وجود ندارد، هر فردی می‌تواند با حداقل سرمایه، حتی صد هزار تومان اقدام به خرید و فروش سهام کند. قیمت هر سهم در بورس از ارقام پایینی همچون دویست تومان تا ده‌ها هزار تومان متغییر است و شما می‌توانید برای مثال 200 سهم از شرکتی که قیمت هر سهم آن 500 تومان است را خریداری کنید. حال اگر قیمت هر سهم به 5000 تومان برسد، سهام شما یک میلیون ارزش داشته و می‌توانید آن را فروخته و یا باز هم خریداری کنید.

اما توصیه‌هایی که تمام سرمایه‌گذاران بزرگ برای تازه‌کاران دارند چیست؟

تصور نکنید که قرار است یک شبه و بدون هیچ تلاشی پولدار شوید. موفقیت در بورس نیز مانند هر کار دیگری نیاز به مهارت و تجربه دارد. حتی بزرگترین سرمایه‌گذاران و معامله‌گران نیز گاهی اوقات دچار اشتباه شده و ضرر می‌کنند؛ پس هرکس به شما گفت من همیشه در حال سود کردن از بورس هستم، بدانید دروغ می‌گوید!

هرگز با تمام سرمایه خودتان وارد نشوید! برای مثال اگر ده میلیون سرمایه جمع‌آوری کرده‌اید تنها 20 درصد آن را به سرمایه گذاری در این بازار اختصاص دهید و برای باقیمانده فکر دیگری بکنید.

با سرمایه بسیار زیاد وارد بورس نشوید. فرض کنید با توجه به مثال قبلی تصمیم گرفته‌اید 2 میلیون تومان سرمایه‌گذاری کنید؛ اما در ابتدا وقتی تجربه و مهارت کافی کسب نکرده‌اید بهتر است ده درصد این مبلغ را وارد کرده و با آن معامله کنید.

تمام پول خود را روی یک شرکت سرمایه‌گذاری نکنید. این یک نکته مهم است که ریشه در ضرب‌المثل‌های ما نیز دارد. قدیمی‌ها از عبارت “قرار ندادن تمام تخم‌مرغ‌ها در یک سبد” حرف می‌زدند و اینجا تخم‌مرغ همان پول و سبد سهام شرکتی است که قصد خریداری آن را دارید. اگر روزی یکی از سبدهای شما به زمین افتاد، با به کار گیری این استراتژی تمام تخم‌مرغ‌هایتان از بین نمی‌رود.
تحلیل خودتان را داشته باشید! با رونق بازار بورس سودجویان راه خودشان را به این سمت کج کردند و این روزها هر فرد تازه‌کاری چندین صفحه اینستاگرامی و کانال تلگرامی دارد که همه ادعا می‌کنند سیگنال‌های آن‌ها بهترین است و به همراه آن‌ها هرگز ضرر نمی‌کنید.

نکته جالب اینجاست که این افراد علاوه بر به هم زدن بازار به نفع خودشان، گاهی اوقات از کاربران برای دادن سیگنال‌ها هزینه نیز دریافت می‌کنند! به طور کلی توصیه اکید تمام افراد مطرح در اقتصاد این است که برای خرید و فروش خودتان تحلیل کنید و به تحلیل‌های دیگران عمل نکنید. صد درصد مشورت گرفتن برای هر کاری بسیار مناسب است؛ اما تقلید صرف می‌تواند باعث از دست رفتن سرمایه‌اتان شود.

 

پیشنهاد می کنیم مقاله 7 اندیکاتورهای مهم و کاربردی در تحلیل تکنیکال را مطالعه کنید

 

سود بورس چقدر است؟

این نکته را در بخش قبل نیز گفتم که رسیدن به سود در بورس به هیچ وجه تضمینی نیست. برای این کار باید وقت زیادی برای یادگیری بگذارید. به لطف پر سود بودن این بازار در سال 98 این دیدگاه ایجاد شده است که هر کسی می‌تواند در بورس سرمایه خود را چند برابر کند؛ اما در بازارهای مالی و بحث‌های اقتصادی هیچ چیزی صد درصد نیست. فاکتورهای بسیار زیادی وجود دارند که باید به آن‌ها توجه شود.

 

اما در بهترین و بدترین حالت چه مقدار سود به شما تعلق می‌گیرد؟ سود در این بازار به دو شکل است:

سود کردن از طریق بالا رفتن قیمت سهام شما

سود سالیانه شرکت بعد از مجمع

از این دو راه سرمایه شما در بورس افزایش پیدا می‌کند. برای توضیح دادن آن از یک مثال استفاده می‌کنم:

فرض کنید شما سهام شرکتی را با قیمت 1000 تومان خریداری کرده‌اید. طبق قوانین بازار سرمایه، هر سهم در هر روز معاملاتی می‌تواند تنها تا 5 درصد نوسان داشته باشد، یعنی تا مثبت 5 درصد افزایش قیمت و تا منفی 5 درصد کاهش قیمت را می‌تواند در یک روز معاملاتی تجربه کند. اگر تقاضا برای سهم زیاد شده و 5 درصد افزایش قیمت داشته باشد، قیمت هر سهم شما 1050 تومان می‌‌شود.

اگر این اتفاق ده روز طول بکشد، قیمت هر سهم شما 1500 تومان خواهد شد و 50 درصد سود تنها در 10 روز کسب کرده‌اید؛ البته چنین اتفاقی تقریبا در دنیای سرمایه‌گذاری محال است ده روز منفی و یا ده روز مثبت، مگر در شرایط خاص برای هیچ سهمی رخ نمی‌دهد.

روش دیگر درآمد زایی سود سالیانه‌ای است که شرکت‌ها به سهامداران خود می‌دهند. هر شرکت در انتهای سال مالی خودش مجمعی را برگزار می‌کند و در آنجا در مورد افزایش سرمایه تصمیم‌گیری می‌شود.

ممکن است از درآمد به دست آمده به سهامداران به عنوان سود داده شود و یا ممکن است از این درآمد برای تقویت زیرساخت‌های شرکت مورد استفاده قرار بگیرد که در این صورت نیز ارزش هر سهم بالاتر رفته و از طریق روش اول به سود می‌رسید.

نکته مهم: نمی‌توان در بورس یک شبه ثروتمند شد؛ اما چیزی که مشخص است بالاتر بودن سود این بازار نسبت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بانک‌هاست. از طرفی با سرمایه‌گذاری در بورس می‌توانید علاوه بر کسب درآمد، مسئولیت اجتماعی خود را نیز انجام دهید و با خریداری سهام یک شرکت، به سرپا ماندن آن کسب و کار و اشتغال‌زایی هرچه بیشتر در کشور کمک می‌کنید.

 

مقاله آموزش پولبک در بورس | شناسایی pullback را حتما مطالعه کنید

 

محدودیت‌های ورود به بازار بورس

برای ورود به بازار بورس محدودیت‌هایی نیز وجود دارد و در ادامه در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد:

برای داشتن کد بورسی و معامله آنلاین حداقل باید 18 سال سن و مدرک دیپلم داشته باشید. کد بورسی آفلاین برای افراد زیر 18 سال نیز قابل اخذ است؛ اما بازار بورس که نسبت به هر خبر و هر تغییری در عرضه و تقاضا واکنش نشان می‌دهد، داشتن کد آفلاین سرعت شما را بسیار کند می‌کند.

قانون جدیدی که به تازگی در حال اجراست، قانون یک ماه آموزش است. هر فردی که کد بورسی خود را دریافت می‌کند، تا یک ماه حق هیچگونه معامله‌ای را ندارد تا در این مدت به یادگیری و کسب مهارت بپردازد؛ البته عرضه‌های اولیه در این مورد استثنا هستند و حتی این افراد نیز می‌توانند در عرضه‌های اولیه، که بعدا در موردشان صحبت میکنی، شرکت کنند.

 

اکنون می توانید مقاله آموزش فیلتر نویسی در سایت مدیریت فناوری بورس را مطالعه کنید

 

نحوه ورود به بازار بورس

اولین قدم برای ورود به بازار بورس داشتن کد بورسی است. کد بورسی به منزله همان حساب بانکی است که با آن می‌توانید به خرید و فروش سهام بپردازید.

برای گرفتن کد بورسی نیاز به یک کارگزاری وجود دارد و کارگزاری واسطه‌ای میان شما و بازار است. کارگزاری‌های مختلفی در ایران وجود دارند که هرکدام نقاط ضعف و قوت مخصوص خود را دارند در مرحله اول باید در مورد یک کارگزاری تصمیم بگیرید و بعد از انتخاب آن می‌توانید اقدام به گرفتن کد بورسی از همانجا بنمایید.

بکد بورسی سه حرف اول نام خانوادگی شما به علاوه یک عدد 5 رقمی تصادقی است؛ برای مثال اگر نام خانوادگی شما جیلی باشد، کد “جلی12345” می‌تواند در اختیار شما قرار بگیرد. برای گرفتن کد بورسی می‌توانید به کارگزاری مورد نظرتان مراجعه و بعد از ثبت درخواست و پر کردن فرم‌های مختلف، بعد از دو روز کاری کد خود را تحویل گرفته و سرمایه‌گذاری کنید.

برخی از کارگزاری‌ها امکان ثبت اینترنتی درخواست کد بورسی را نیز فراهم کرده‌اند که می‌توانید فرم‌ها و اطلاعات لازم را به صورت آنلاین وارد کنید؛ اما برای احراز هویت باید به دفترهای پیشخوان دولت و یا همان کارگزاری مراجعه کنید.

 

آموزش خرید و فروش سهم

اکنون بعد از دریافت کد و گذراندن دوره یک ماهه آموزشی می‌توانید اقدام به خرید و فروش سهم کنید. برای خرید و فروش باید وارد پنل اختصاصی خودتان که کارگزاری در اختیار شما قرار داده بشوید. وارد پنل که می‌شوید می‌توانید نماد مورد نظر خودتان را جستجو کنید.

آموزش سرمایه گذاری در بورس - 1

 

پیشنهاد می کنم مقاله آموزش الگوهای کندل استیک | کندل استیک ژاپنی را مطالعه کنید

 

در بورس هر شرکت نماد مخصوص به خود را دارد که از قوانین زیر تبعیت می‌کنند:

در ابتدای نمادها حروفی مانند “خ” “ف” “و” و … وجود دارند نمایانگر گروهی است که آن نماد در آن قرار می‌گیرد.؛ برای مثال “خ” مخصوص گروه خودروسازی است و از جمله آن‌ها می‌توان به خساپا برای سایپا، خودرو برای ایران خودرو و خپارس برای پارس خودرو اشاره کرد. حرف “ف” مخصوص گروه فلزات و حرف “و” برای بانک‌ها و صندوق‌های اعتباری و مالی است. نماد هر شرکت را می‌توانید با جستجو در موتورهای جتسجو پیدا کرده و برای تحلیل و خرید از آن استفاده کنید.

آموزش سرمایه گذاری در بورس - 5

 

بعد از جستجوی نماد مورد نظرتان آن را به لیست خود اضافه می‌کنید و با کلیک بر روی گزینه خرید صفحه زیر برای شما باز می‌شود:

آموزش سرمایه گذاری در بورس - 2

 

همچنین می توانید آموزش خطوط حمایت و مقاومت در بورس (Support-Resistance) را مطالعه کنید. 

 

در سمت چپ تصویر آخرین قیمت معامله شده و قیمت پایانی در انتهای روز معاملاتی را مشاهده می‌کنید. شما فقط می‌توانید در بازه 5 درصد مثبت و منفی این قیمت‌ها درخواست خرید خود را ثبت کنید. در سمت راست قیمت پیشنهادی برای هر سهم و تعداد سهم (حجم) مورد نظرتان را وارد کرده و مدت زمان اعتبار این درخواست را ثبت کنید. بعد با کلیک بر روی گزینه خرید درخواست شما ثبت می‌شود.

حال اگر با باز شدن بازار در ساعت 9:30 صبح فروشنده‌ای متناسب با قیمت شما پیدا شود، سهام برای شما خریداری شده و به سبد سرمایه‌اتان اضافه می‌گردد؛ اما اگر با این قیمت فروشنده‌ای وجود نداشت، وارد صف خرید می‌شوید که بعدا در مورد آن صحبت خواهم کرد.

برای فروش نیز همین مراحل را طی می‌کنید. طبق تصویر زیر قیمت فروش سهم خودتان را در بازه مورد نظر ثبت کرده و تعداد آن را نیز وارد می‌کنید. سپس در صورت پیدا شدن خریدار، سهم شما فروخته شده و پول آن به حسابتان در کارگزاری واریز می‌گردد؛ اما اگر خریداری وجود نداشت، درخواست شما وارد صف فروش می‌شود.

 

همچنین می توانید از فیلترهای کاربردی دیده بان بازار بورس استفاده نمایید. این مجموعه شامل بیش از 500 فیلتر کاربردی می باشد. 

آموزش سرمایه گذاری در بورس - 3

 

پیشنهاد می کنم مقاله روانشناسی بازار بورس چیست و چگونه می‌توان از آن برای سودآوری استفاده کرد؟ را مطالعه کنید

 

اصطلاحات پر کاربرد دنیای بورس

از ابتدای این مقاله به اصطلاحاتی برخوردید که ممکن است معنی آن‌ها را درست متوجه نشده باشید. با ورود به بازار بورس نیز با کلی از این عبارات سر و کار خواهید داشت که بهتر است آن‌ها را شناخته و اطلاعات اولیه در مورد آن‌ها را بدانید.

 

صف خرید و فروش

همانطور که در بخش قبلی گفته شد صف خرید و فروش هنگامی تشکیل می‌شود که عرضه و تقاضا با هم همخوانی ندارند. برای مثال فرض کنید که شما سهمی را با قیمت 105 تومان برای فروش گذاشته‌اید؛ اما در آن روز به دلیل به وجود آمدن احتمال جنگ در کشور سهم 5 درصد ریزش داشته است.

حال کسی سهام شما را با قیمت 105 تومان نمی‌خرد و قیمت 100 را برای خرید ثبت می‌کند؛ در عین حال کسی حاضر نمی‌شود سهام خود را قیمت 100 تومان بفروشد. در این حالت یک صف فروش و یک صف خرید ایجاد می‌شود. حال اگر کسی سهام خود را به قیمتی سهمی 104 تومان برای فروش بگذارد، سهامش به نفر اول صف خرید که درخواست 104 تومانی داده است، فروخته می‌شود. این روند ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که نفر اخر صف خرید با قیمت 100 تومان سهام نفر اخر صف فروش با درخواست قیمت 100 تومان را خریداری کند.

گاهی اوقات عرضه و تقاضا اینگونه برابر نشده و صف خرید جمع می‌گردد؛ اما هنوز افرادی در صف فروش وجود دارند. این نکته‌ای منفی برای سهم مورد نظر است که می‌تواند باعث کاهش قیمت آن در روز معاملاتی بعدی بشود.

 

عرضه اولیه

عرضه اولیه عمومی ترجمه شده عبارت initial public offering است که سرمایه‌گذاران آن را اغلب با عبارت عرضه اولیه می‌شناسند. در عرضه اولیه سهام یک شرکت برای اولین بار در بورس وارد شده و قابل خرید و فروش می‌شود. ممکن است این شرکت چندین و چند سال سابقه کار داشته باشد؛ اما سهام آن برای اولین بار در اختیار عموم و سهامداران حقیقی قرار بگیرد.

عرضه‌های اولیه معمولا سهم‌های سودآوری هستند؛ زیرا ارزش آن‌ها کمتر از ارزش سهام شرکت مورد نظر است و جنبه تبلیغاتی نیز دارد به همین دلیل این نوع سهام در بین سرمایه‌گذاران تازه‌کار طرفدار زیادی دارد؛ به طوری که برای خرید و فروش آن‌ها نیازی به گذراندن دوره یک ماهه آموزشی نیز وجود ندارد.

 

مقاله امواج الیوت در تحلیل تکنیکال چیست و این امواج چه کاربردی دارد؟ را حتما مطالعه کنید

 

حجم مبنا

حجم مبنا طبق تعریف آن مقدار سهمی است که در یک روز معاملاتی اجازه خرید و فروش آن داده می‌شود؛ برای مثال اگر حجم مبنای سهام یک شرکت در بورس 10 میلیون سهم در روز باشد، تنها امکان خرید و فروش 10 میلیون سهم در یک روز معاملاتی وجود خواهد داشت و بعد از آن با بررسی میزان معامله در مورد نوسان قیمت این سهم در روز بعد تصمیم‌گیری شود.

محاسبه حجم مبنا در دست هیچ شخص حقیقی و حقوقی خاصی نیست و برای جلوگیری از به وجود آمدن حجم‌های مشکوک و دستکاری بازار توسط افراد سودجو در بازار بورس تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

پیشنهاد می کنم مقاله سطوح فیبوناچی در تحلیل تکنیکال را مطالعه کنید

 

شاخص چیست؟

به طور کلی شاخص بورس ابزاری است که برای بررسی وضعیت گذشته سهام در بورس و وضع فعلی و مقایسه آن‌ها با هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاخص کل مورد استفاده‌ترین شاخص در بازار بورس است که نمایانگر میانگین بازدهی سرمایه‌گذاران است و به طبق فرمول‌های زیر محاسبه می‌شود.

آموزش سرمایه گذاری در بورس - فرمول1

 

پیشنهاد ویژه: تمامی اندیکاتورهای کاربردی بورس

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد در خصوص آموزش سرمایه گذاری در بورس و اطلاعات اولیه که برای ورود به بازار سرمایه نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهد؛ اما به این نکته توجه کنید که دانستن این اطلاعات لزوما ضامن موفقیت شما در بورس نخواهد شد و همانطور که گفته شد برای این کار نیاز به مهارت و تجربه دارید.

به دست آوردن تجربه بعد از اولین خرید سهم شروع می‌شود و به دست آوردن مهارت و دانش بورسی می‌تواند موفقیت شما را در بازار سرمایه تضمین کند.

امیدوارم مقاله آموزش سرمایه گذاری در بورس مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *