آموزش الگوهای کندل استیک | کندل استیک ژاپنی (candlestick)

الگوهای کندل استیک ژاپنی در بازار بورس بسیار مهم می باشد. نمودار شمعی ژاپنی یا به اصطلاح مرسوم بین فعالان بورس، کندل استیک، از معروف‌ترین و پرکاربردترین نمودارهای موجود در تحلیل تکنیکال است.

اگر حتی بدون هیچ دانشی از بورس و تحلیل تکنیکال یک بار فقط سری به سایت‌های کارگزاری‌های مختلف زده باشید، نمودار شمعی ژاپنی یا کندل استیک را دیده‌اید.

الگوهای کندل استیک یکی از مهمترین مباحث تحلیل تکنیکال است به همین دلیل آموزش الگوهای کندل استیک ژاپنی را به همه فعالان بازار بورس پیشنهاد می کنیم.

 

پیشنهاد ویژه: تمامی اندیکاتورهای کاربردی بورس

 

آموزش الگوهای کندل استیک | کندل استیک ژاپنی (candlestick)-1

 

در تصویر بالا نمونه‌ای از نمودار شمعی را می‌بینید و اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، مستطیل‌های کوچک سبز و قرمز است که به آن شمع گفته می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم الگوهایی که این شمع‌ها در کنار هم ایجاد می‌کنند را مورد بررسی قرار دهیم اما در ابتدا نیاز است که اجزای تشکیل دهنده آن را بهتر بشناسیم.

آموزش الگوهای کندل استیک | کندل استیک ژاپنی (candlestick)-2

 

مقاله آموزش پولبک در بورس | شناسایی pullback را حتما مطالعه کنید

 

الگوی کندل استیک ژاپنی چه چیزی را به ما نشان می‌دهد؟

هرکدام از این الگوهای کندل استیک یا شمع‌ها قیمت آغازین دوره زمانی، قیمت پایانی، اوج و کف قیمت آن دوره زمانی را نشان می‌دهد. در تصویر زیر نشان داده شده است که هر شمع یک بدنه و سایه‌هایی دارد که از بدنه بیرون آمده‌اند.

بدنه تفاوت قیمت پایانی و آغازین را نشان داده و سایه‌ها میزان اوج و کف این قیمت‌ها را به ما می‌گویند. در شمع سبز، سایه بالایی برای قیمت قیمت پایانی و سایه پایینی برای قیمت آغازین است؛ در نتیجه واضح است که این ترتیب برای شمع قرمز برعکس است.

خوبی الگوهاب کندل استیک یا نمودار شمعی این است که به شما دقیق نشان می‌دهد که بازار در کجا بازگشت داشته و همچنین الگوهای بسیار دقیقی به ما می‌دهد که می‌توانیم با استفاده از آن‌ها رفتار بازار و سهام مورد نظرمان را در بورس پیش‌بینی کنیم.

در ادامه به بحث اصلی مقاله؛ یعنی همان الگوهای مهم کندل استیک می‌پردازیم. نمودار شمعی ژاپنی 21 الگوی مهم و پرکاربرد دارد (می‌تواند بیشتر هم شود) که آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

1- الگوی هامر(چکش)

الگوی هامر یا چکش یک الگو در نمودار شمعی ژاپنی یا کندل استیک است که در آن سهام مورد نظر در بورس با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت آغازین معامله می‌شود. اما در پایان روز قدرت خریداران بیشتر شده و قیمت را بالاتر به پایان رسانده است.

آموزش الگوهای کندل استیک | کندل استیک ژاپنی (candlestick)-3

 

همچنین می توانید آموزش خطوط حمایت و مقاومت در بورس (Support-Resistance) را مطالعه کنید. 

 

الگوی چکشی در نمودار شمعی ژاپنی نمایانگر تصرف بازار توسط فروشندگان است که با بازگشت قیمتی در خلاف جهت نمودار همراه می‌شود. این اتفاقات تنها در یک دوره زمانی صورت گرفته و مخصوص زمانی است که قیمت بعد از باز شدن بازار سقوط می‌کند؛ اما در نهایت در نزدیکی قیمت آغازین پایان می‌یابد.

 

نحوه کار با الگوی هامر در تحلیل تکنیکال

اگر الگوی هامر وقتی توسط تعداد سه و یا بیشتر از شمع‌های نزولی تایید شود قابل اعتمادتر است. شمع نزولی به شمعی گفته می‌شود که قیمت پایانی در آن کمتر از قیمت‌ پایانی شمع قبلی است.

همانطور که در تصویر 3 نیز مشخص است الگوی هامر یا چکش به شکل حرف T و یا همان چکش است. اما این شکل در نمودار قطعا نشان‌دهنده بازگشت قیمتی نبوده و نیازمند تاییدیه است.

تایید اصلی الگوی هامر پایان یافتن قیمت در شمع بعدی در قیمتی بالاتر از قیمت پایانی الگوی چکش است. دلیل این موضوع این است خریداران شروع به خرید کرده و قدرت آن‌ها نیز زیاد است.

بهتر است از الگوی چکش حتی با وجود تایید توسط شمع‌های بعدی به تنهایی استفاده نشده و از دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکال به خصوص تحلیل روند‌ها به همراه آن استفاده می‌شود.

در تصویر زیر نمونه‌ای دقیق از الگوی چکش را می‌بینید که سایه آن چندین برابر بدنه بوده و توسط دیگر شمع‌ها نیز مورد تایید قرار گرفته است، در نتیجه بازگشت قیمتی مشاهده می‌شود.

آموزش الگوهای کندل استیک | کندل استیک ژاپنی (candlestick)-5

 

در ضمن الگوی هامر معکوس نیز وجود دارد که دقیقا شبیه الگوی چکش معمولی کار می‌کند؛ اما با این تفاوت که به جای سایه پایینی، سایه بالایی آن بزرگتر از بدنه است. الگوی هامر معکوس در تصویر زیر مشخص شده است.

آموزش الگوهای کندل استیک | کندل استیک ژاپنی-5(6)

 

پیشنهاد می کنم مقاله روانشناسی بازار بورس چیست و چگونه می‌توان از آن برای سودآوری استفاده کرد؟ را مطالعه کنید

 

2- الگوی شوتینگ استار

الگوی شوتینگ استار شباهت زیادی به هامر معکوس داشته و یک الگوی نمودار شمعی نزولی است. در شوتینگ استار برعکس الگوی چکش، سایه بالایی چندین برابر بدنه است و بعد از یک روند رو به بالا ظاهر می‌شود.

برای اینکه یک الگو در نمودار شمعی شوتینگ استار تلقی شود نیاز است که قیمت در حال پیشرفت بوده و همچنین تفاوت بین اوج قیمتی و قیمت آغازین دو الی سه برابر بدنه شمع باشد. در حالت کلی بهتر است که هیچ سایه‌ و دمی در زیر بدنه وجود نداشته باشد.

آموزش الگوهای کندل استیک | کندل استیک ژاپنی (candlestick)-6

 

مقاله امواج الیوت در تحلیل تکنیکال چیست و این امواج چه کاربردی دارد؟ را حتما مطالعه کنید

 

شوتینگ استار یک اوج قیمتی و بازگشت روند احتمالی را پیش‌بینی می‌کند و اگر بعد از دو یا سه شمع افزایشی متوالی به وجود بیاید، احتمال برعکس شدن روند بسیار بالاتر است.

در طی افزایش قیمت‌های متوالی، شوتینگ استار با بالا رفتن قیمت در ابتدای بازار کار خودش را شروع می‌کند و همان فشار خرید بالا در شمع‌های قبلی را نمایش می‌دهد. حال با گذشت زمان فروشنده‌ها وارد صحنه شده و قیمت را تا نزدیکی قیمت آغازین برمی‌گردانند که نشان‌دهنده خارج شدن کنترل سهام از دست خریداران است.

شمعی که بعد از شوتینگ استار تشکیل می‌شود آن را تایید میکند و نشانه آن نیز پایین‌تر بودن اوج قیمتی‌اش نسبت به اوج قیمتی شوتینگ استار است.

 

نحوه کار با الگوی شوتینگ استار در تحلیل تکنیکال

در دو تصویر زیر که یکی از آن‌ها مربوط به سهام وخارزم در بورس است این حرکات و تشکیل الگوی شوتینگ استار را مشاهده می‌کنید.

آموزش الگوهای کندل استیک | کندل استیک ژاپنی-8

 

پیشنهاد می کنم مقاله سطوح فیبوناچی در تحلیل تکنیکال را مطالعه کنید

 

در تصویر دوم می‌بینید که نمودار قیمت در یک روند صعود قرار دارد و در نزدیکی الگوی شوتینگ استار، سرعت و شتاب آن بیشتر می‌شود.

شوتینگ استار در اینجا نشان می‌دهد که قیمت بعد از باز شدن بازار رشد زیادی داشته است اما در نهایت در نزدیکی همان قیمت آغازین بسته شده است. قیمت برای یک ماه آینده به صورت روند نزولی ادامه پیدا کرده است.

 

3- الگوی هنگینگ من در تحلیل تکنیکال

الگوی هنگینگ من در طی یک روند رو به بالا به وجود آمده و هشدار می‌دهد که به زودی قیمت‌ها ریزش خواهند داشت. این الگو شامل یک بدنه کوچک، سایه پایینی بلند و سایه و دوم بالایی کوتاه است.

هنگینگ من نشان می‌دهد که میل به فروش در حال افزایش است و برای تایید سیگنال هنگینگ من نیاز است که شمع بعدی قیمت پایین‌تری را نشان دهد.

در هنگینگ من، قیمت‌ها به دلیل به وجود آمدن صف‌های فروش کاهش پیدا می‌کند. اما آمدن خریداران به صحنه باعث بالا رفتن قیمت، تا نزدیکی قیمت آغازین می‌شود. تحلیلگران بازار بورس هنگینگ من را به عنوان سیگنالی برای از دست رفتن روند مثبت و شروع روند رو به پایین می‌دانند.

هنگینگ من بعد از چند افزایش قیمت به وجود می‌آید و نکته مهم اینجاست که مانند شوتینگ استار نیازی به افزایش بسیار زیاد نیست و چند افزایش قیمت جزیی نیز می‌تواند سیگنال تشکیل هنگینگ من را بدهد.

شکل این الگو شبیه T است اما لزوما همین شکل و ظاهر این الگو و عملکرد آن را تایید نکرده و نیاز به تاییدیه‌های بیشتری هست.

 

پیشنهاد می‌شود حتما مقاله ابر ایچیموکو در تحلیل تکنیکال بورس چیست؟ را مطالعه نمایید

 

نحوه کار با الگوی هنگینگ من در تحلیل تکنیکال

اگر بعد از به وجود آمدن این الگو با سقوط قیمت مواجه شویم، هنگینگ من تایید می‌شود. فرق الگوی هامر و هنگینگ من با وجود یکسان بودن ظاهر، در این است که بعد از هامر با روند رو به بالا و بعد از هنگینگ من با روند رو به پایین مواجه خواهیم بود و برای همین است که ظاهر این دو به تنهایی نمی‌تواند آن را تایید کند و حتما به شمع بعدی نیاز است.

آموزش الگوهای کندل استیک | کندل استیک ژاپنی-9

 

در تصویر بالا یک سقوط قیمت به همراه یک افزایش جزیی را مشاهده می‌‌کنید که بعد از آن الگوی هنگینگ من تشکیل شده است. بعد از تشکیل هنگینگ من، قیمت کاهش پیدا کرده است و این همان تاییدی است که برای این الگو نیاز داریم.

 

همچنین می توانید فیلتر طلایی بورس شامل 5 فیلتر نوسانی را دانلود کنید. 

 

4- الگوی پوشای صعودی و نزولی

تشخیص دادن الگوی پوشالی صعودی و نزولی یکی از آسان‌ترین‌ الگوها در بحث تشخیص است. زیرا این الگو از دو شمع تشکیل شده و اعتبار بیشتری داشته و معمولا به عنوان الگوهای بازگشت قیمتی از آن‌ها یاد می‌شود.

برای تشخیص الگوی پوشای صعودی و نزولی نیاز به دو شمع داریم. در یک الگوی پوشای صعودی، بدنه و سایه‌های شمع دوم که صعودی است بدنه شمع اول نزولی را به طور کامل می‌پوشاند. در نتیجه می‌توان حدس زد که در یک الگش پوشای نزولی، بدنه و سایه‌های شمع دوم که نزولی است، بدنه شمع اول صعودی را به طور کامل می‌پوشاند.

آموزش الگوهای کندل استیک | کندل استیک ژاپنی-10

آموزش الگوهای کندل استیک | کندل استیک ژاپنی-11

نمودار پایین مثال‌های متفاوتی از الگوی پوشای صعودی و نزولی را نشان می‌دهد و در تصویر برای شما برخی الگوهایی که به اشتباه الگوی پوشا در نظر گرفته می‌شوند را نیز مشخص کرده‌ایم و دلیل غلط بودن آن‌ها نیز عدم همپوشانی کامل دو شمع است.

آموزش الگوهای کندل استیک | کندل استیک ژاپنی-12

 

اکنون می توانید مقاله آموزش فیلتر نویسی در سایت مدیریت فناوری بورس را مطالعه کنید

 

الگوی پوشای صعودی و یا نزولی در نزدیکی اوج‌ها و کف‌های قیمتی بازار به وجود آمده و جریان بالای احساسات در بازار را نشان می‌دهند.

به بیان دیگر یک الگوی پوشای صعودی به ما نشان می‌دهد که خریداران بر فروشندگان پیروز شده و بازار در دستان آن‌هاست و بالعکس همین قضیه در مورد پوشای نزولی صحیح است.

این الگوها به خودی خود نیاز چندانی به تایید ندارند و کمی قدرتمندتر از الگوهایی هستند که تا اینجا معرفی شده‌اند. اما وجود یک خط حمایت و مقاومت در نزدیکی آ‌ن‌ها یک تاییدیه خوب برای سیگنال این الگوهاست.

 

نحوه کار با الگوی پوشای صعودی و نزولی در تحلیل تکنیکال

اولین قدم در تشخیص الگوی پوشای صعودی و نزولی بررسی روند قبل از آن است. در تصویر زیر یک الگوی پوشای صعودی را بعد از رسیدن به کف قیمت در انتهای یک روند رو به پایین را کشف کرده‌ایم. بعد از مشاهده این الگو می‌بینید که قیمت حرکت مثبت خودش را آغاز کرده و احتمالا روند رو به بالا شروع شده است.

در تصویر بعدی نیز می‌توانید ببینید که روند رو به پایین بعد از ایجاد یک الگوی پوشای نزولی شروع شده است.

آموزش الگوهای کندل استیک | کندل استیک ژاپنی-13

 

آموزش الگوهای کندل استیک | کندل استیک ژاپنی-14

 

همچنین می توانید از فیلترهای کاربردی دیده بان بازار بورس استفاده نمایید. این مجموعه شامل بیش از 500 فیلتر کاربردی می باشد. 

 

همانطور که تا الان متوجه شدید الگوی پوشای صعودی و نزولی یک ابزار قدرتمند در تحلیل تکنیکال برای موفقیت در بورس است و اگر این ابزار با دیگر الگوهای تحلیلی همراه شوند، می‌توانند یک دید و استراتژی کامل و بسیار خوب به شما بدهند.

یکی دیگر از راه‌های خرید و فروش موفق با کمک الگوی پوشای صعودی و نزولی این است که قاب زمانی استفاده شده را کم کنید. برای مثال اگر یک الگوی پوشای صعودی را در نموار یک روزه پیدا کردید، نمودار 4 ساعته آن را پیدا کنید تا بتوانید بهترین زمان برای معامله برای ریسک کمتر و سود بیشتر انتخاب کنید.

به طور کلی الگوی پوشا متشکل از دو شمع یا کندل است که تغییرات احساسات و هیجانات بازار در یک دوره زمانی کوتاه را نشان می‌دهد.

در بحث الگوی پوشای صعودی و نزولی استفاده از پرایس اکشن بسیار مهم است. زیرا با توجه به آن بعد از تشکیل این الگوها یا روند به طور کامل تغییر کرده و یا فقط یک اصلاح قیمتی کوچک رقم می‌خورد.

 

5- الگوی دوجی در تحلیل تکنیکال

الگوی دوجی در تحلیل تکنیکال به شکل صلیب حرف T و یا علامت مثبت است که منفعل بودن بازار را نشان می‌دهد.

تحلیلگران بازار بورس می‌توانند از این الگو به تنهایی و یا با ترکیب کردن آن‌ با دیگر الگوهای نمودار شمعی برای تشخیص برعکس شدن‌های احتمالی روند‌ها استفاده کنند.

آموزش الگوهای کندل استیک | کندل استیک ژاپنی-15

 

تشخیص الگوهای شمعی دوجی بسیار آسان است:

  • بدنه خیلی کوچک و یا در کل عدم وجود بدنه در شمع
  • وجود سایه در هر اندازه‌ای

عدم وجود بدنه و یا کوچک بودن آن نشان‌دهنده منفعل بودن بازار است و یعنی خریداران و فروشندگان در حال نبرد بر سر در دست گرفتن بازار هستند و هرچه سایه‌ها بلندتر باشند این نبرد طولانی‌تر و نوسانات بیشتر است. الگوهای دوجی با سایه‌های بلند اعتبار بیشتری دارند.

 

نحوه کار با الگوی دوجی در تحلیل تکنیکال

الگوی دوجی با توجه به اندازه و طول سایه‌ها تفسیر‌ها سیگنال‌های متفاوتی را به ما می‌دهد و به همین دلیل سرمایه‌گذاران نام‌های مختلفی برای آن انتخاب کرده‌اند.

معروف‌ترین الگوهای دوجی به شرح زیر است:

دوجی ستاره‌ای:

دوجی ستاره‌ای، منفعل بودن بازار را با فعالیت کم آن مشخص کرده و می‌تواند سیگنال برعکس شدن روند را به ما بدهد.

 

دوجی پا دراز:

دوجی پا دراز، منفعل بودن بازار را به همراه فعالیت بسیار زیاد آن نشان می‌دهد. درست مانند دوجی ستاره‌ای این الگو نیز با یک حرکت جهت‌دار در ادامه تشکیلش بهترین سیگنال‌ها را می‌دهد؛ اما معمولا فقط نشانه‌های اولیه از بازگشت قیمتی را نشان می‌دهد.

 

دوجی بال اژدها:

دوجی بال اژدها شبیه حرف T است و اگر بعد از یک روند رو به پایین تشکیل شود، دقیق‌ترین است. بعد از اینکه شروع قیمت با کاهش همراه است، دوجی بال اژدها نشان می‌دهد که خریداران در حال در دست گرفتن بازار بوده و احتمالا روند رو به بالا خواهد شد.

 

دوجی سنگ قبر:

دوجی سنگ قبر شبیه یک حرف T برعکس است و معمولا بعد از یک روند رو به بالا تشکیل می‌شود. برعکس بال اژدها، در سنگ قبر خریداران قدرت را در دست می‌گیرند.

 

در ادامه با مثالی واقعی از کار با الگوی دوجی در تحلیل تکنیکال آشنا می‌شویم و برای این مهم از نمودار شرکت PDR S&P 500 ETF در بورس استفاده می‌کنیم.

آموزش الگوهای کندل استیک | کندل استیک ژاپنی-16

 

در نمودار بالا روند مثبت بلافاصله بعد از تشکیل الگوی دوجی بال اژدها شروع شده است. زیرا همانطور که گفته شد بعد از این الگو خریداران وارد کار می‌شوند.

زیاد بودن حجم معاملات و همچنین عبور از خط مقاومت در هنگام تشکیل این الگو از تاییدیه‌های مهم به وجود آمدن روند رو به بالای قوی هستند.

در تصویر زیر از نماد وخارزم نیز یک الگوی دوجی سنگ قبر را مشاهده می‌کنیم که بعد از یک روند رو به بالا به وجود آمده و به همراه شکستن خط حمایت، بازگشت قیمتی را رقم می‌زند.

آموزش الگوهای کندل استیک | کندل استیک ژاپنی-17

6- الگوهای سه شمعی

تا به اینجای مقاله با برخی الگوهای معمول در نمودار شمعی آشنا شدیم. اما همه آن‌ها یا متشکل از یک و یا دو شمع بودند اما برخی الگوهای کمتر معروف هم داریم که از سه شمع تشکیل شده و اگر بتوانید آن‌ها را در نمودار تشخیص دهید، سیگنال‌های بسیار خوبی دریافت خواهید کرد.

تمام این الگوها را که تعداد مهم‌های آن‌ها به 4 عدد می‌رسد را در یک بخش با نام الگوهای سه شمعی بررسی خواهیم کرد.

 

1- ستاره صبح

الگوی ستاره صبح یک امید برای سرمایه‌گذاران در یک روند رو به پایین است و از یک شمع با بدنه کوتاه، بین دو شمع با بدنه بلند قرمز و سبز تشکیل شده است.

آموزش الگوهای کندل استیک | کندل استیک ژاپنی-18

آموزش الگوهای کندل استیک | کندل استیک ژاپنی-19

 

این الگو به طور ساده این سیگنال را می‌دهد که خریداران کنترل بازار را در دست گرفته و نمودار سهام مورد نظر در بورس به زودی رو به بالا حرکت خواهد کرد.

 

2- سه سرباز سبز

این الگو از سه شمع سبز رنگ مثبت که پشت سر هم به وجود آمده‌اند تشکیل می‌شود. این سه شمع بدنه بلندی داشته و دم سایه آن‌ها کوتاه است.

اگر این الگو بعد از یک روند رو به پایین تشکیل شود، نشان‌دهنده رشد پایدار و روند رو به بالای بسیار خوب قیمت سهام در بورس است.

آموزش الگوهای کندل استیک | کندل استیک ژاپنی-20

 

3- ستاره غروب

این الگو دقیقا برعکس الگوی ستاره صبح است اما شمع اول سبز و شمع دوم قرمز است. همین موضوع نشان می‌دهد که بعد از این الگو با یک روند رو به پایین طرف خواهیم بود.

شمع سبز نشان‌دهنده جولان خریداران در بازار است. اما بعد از ایجاد شمع سبز با بدنه بسیار کوچک، می‌فهمیم که قدرت خریداران در حال کاهش بوده و با ایجاد شمع قرمز فروشندگان بازار را در دست گرفته‌اند.

الگوی ستاره صبح همانطور که گفته شد سیگنال تغییر روند رو به بالا به روند رو به پایین را می‌دهد و در صورتی که بدنه شمع قرمز بزرگ‌تر از شمع سبز باشد، می‌توان نتیجه گرفت که قدرت آن زیاد بوده و احتمال برعکس شدن روند بالاتر می‌رود.

آموزش الگوهای کندل استیک | کندل استیک ژاپنی-21

 

4- سه کلاغ مشکی

الگوی سه کلاغ مشکی متشکل از سه شمع قرمز بلند است که سایه‌های کوچکی داشته و یا اصلا ندارند. این سه شمع پشت سر هم و به صورت متوالی در نمودار نمایان می‌شوند و نشان‌دهنده این است که فشار فروش قیمت را روزانه پایین‌تر می‌فرستد.

این الگو به طور واضح خبر از ایجاد یک روند رو به پایین قدرتمند را می‌دهند و در صورت عدم وجود سایه، اعتبار و قدرت آن در دادن سیگنال بیشتر است.

آموزش الگوهای کندل استیک | کندل استیک ژاپنی-22

 

پیشنهاد ویژه: تمامی اندیکاتورهای خرید و فروش

 

سخن پایانی

الگوهای کندل استیک ژاپنی یا نمودار شمعی ژاپنی یکی از پرکاربردترین نمودارها در بحث تحلیل تکنیکال و بورس است.

همانطور که دیدید الگوهای فراوانی از این شمع‌های سبز و قرمز با طول‌های مختلف قابل برداشت می‌باشد و در این مقاله سعی شد مهم‌ترین و پرکاربردترین الگوهای کندل استیک معمول در نمودار شمعی را به شما معرفی کنیم.

الگوهای متفاوت دیگری نیز در این نمودار به وجود می‌آید؛ اما اگر بتوانید الگوهای گفته شده در این مقاله را به خوبی یاد بگیرید، تحلیل‌های خوب و مطمئنی را خواهید داشت. امیدوارم از مقاله الگوهای کندل استیک ژاپنی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *