استراتژی معاملاتی فراکتال بلستر | تکنیک‌های ورود به معاملات

استراتژی معاملاتی فراکتال بلستر یکی از بهترین استراتژی‌های معاملاتی برای تریدرها است که از دو اندیکاتور با نام‌های بیل ویلیامز الیگاتور و بیل ویلیامز فراکتال تشکیل شده و در این مطلب شما را با آن آشنا می‌کنیم. در صورتی که بتوانید شناخت درستی از ساختار اولیه بازار و دو اندیکاتور مذکور به دست بیاورید، مطمئن باشید که در مسیر موفقیت حرکت خواهید کرد. در این مطلب قصد داریم این استراتژی معاملاتی را بررسی کنیم اما پیش از آن به توضیح مقدمه‌ای درباره بیل ویلیامز خواهیم پرداخت.

استراتژی معاملاتی فراکتال بلستر

اندیکاتورهای بیل ویلیامز در استراتژی معاملاتی فراکتال بلستر

بیل ویلیامز با ترکیب و بسط دادن دو نظریه تحت عنوان تئوری آشفتگی و روانشناسی تجاری، نظریه‌ای جدید ارائه کرد که در آن به اثرات هر یک در جنبش بازار نیز اشاره می‌کند. دانش گسترده بیل ویلیامز در خصوص سهام، کالا و بازارهای ارز به وی کمک کرد که اندیکاتور‌های زیادی را توسعه ببخشد که عبارتند از:

  • اندیکاتور فراکتال (بعدها توسعه پیدا کرد)
  • اندیکاتور تمساح (بعدها توسعه پیدا کرد)
  • اندیکاتور گاتور
  • اندیکاتور تسهیل بازار
  • اندیکاتور شتاب دهنده / کاهش دهنده

 هر اندیکاتور، نشانگر یک مفهوم اساسی و مجزا است که شناخت هر یک، به تدوین یک استراتژی معاملاتی فراکتال بلستر مناسب کمک می‌کند. در واقع پیش نیاز موفقیت در بازارهای مالی، شناخت ساختار اولیه و اجزای داخلی این بازار است که با نام ابعاد شناخته می‌شوند.

ابعاد بازار شامل موارد زیر می‌شود:

  • فراکتال‌ها (Fractal)
  • منطقه (Zones)
  • مقدار حرکت (Momentum)
  • شتاب دهنده یا کاهش دهنده نیرو (Deceleration/ Acceleration)
  • خط موازنه (Balance Line)

موضوعات زیادی درباره بیل ویلیامز وجود دارد که بهتر است به تحقیق درباره آن‌ها بپردازید، اما در این مطلب از گفتن آن صرف نظر می‌کنیم. کافی است به این موضوع توجه داشته باشید که دیدگاه و نظرات ویلیامز نسبت به بازار، با سایر افراد متفاوت است. اندیکاتورهای ویلیامز در تمامی سیستم‌های تجاری جهان عملکرد مناسبی داشتند و تمام موارد استاندارد در آن وجود دارد. به اعتقاد بسیاری از متخصصین، در صورتی که اندیکاتورهای ویلیامز به شکل درستی در استراتژی‌های معاملاتی به کار بروند، کارکرد ایده‌آلی خواهند داشت.

عملکرد اندیکاتورهای استراتژی معاملاتی فراکتال بلستر

در این بخش از مطلب، چگونگی کار کردن دو اندیکاتور فراکتال و اندیکاتور تمساح را بررسی می‌کنیم.

اندیکاتور فراکتال

فراکتال‌ها همان فلش‌های ساده‌ای هستند که در بالا و پایین هر یک از کندل‌ها مشخص هستند. هر فراکتال زمانی ایجاد می‌شود که که 5 میله به صورتی مشخص و هم‌تراز، تکرار شوند.  تشخیص بالاترین یا پایین‌ترین میزان قیمت، توسط میله پنجم امکان پذیر است. خوشبخاتنه اندیکاتور فراکتال روی هر نوع پلتفرم معاملاتی وجود دارد و نیازی نیست که فایل آن را به صورت جداگانه دانلود کنید.

اندیکاتور فراکتال

اندیکاتور تمساح (Alligator)

در اندیکاتور تمساح می‌توانیم 3 خط میانگین متحرک خاص را تماشا کنیم که به شرح زیر هستند:

  • خط آبی: خط دوره زمانی 13 روزه که با نام آرواره تمساح (Jaw Period) شناخته می‌شود
  • خط قرمز: خط روزه زمانی 8 روزه که با نام دندان تمساح (Teeth Period) شناخته می‌شود
  • خط سبز: خط دوره زمانی 5 روزه که با نام لب تمساح (Lips Period) شناخته می‌شود
اندیکاتور تمساح (Alligator)

آشنایی با تکنیک‌ها و مراحل استراتژی معاملاتی فراکتال بلستر

برای به کار گرفتن استراتژی معاملاتی فراکتال بلستر باید به صورت زیر عمل کنیم.

مرحله اول

مطمئنا اولین کاری که باید انجام دهید، فعال‌سازی دو اندیکاتور فراکتال و تمساح روی نمودارتان است. همانطور که اشاره کردیم، این اندیکاتورها در هر پلتفرمی وجود دارند و نیازی نیست به صورت جداگانه آن را دانلود کنید.

مرحله دوم

در این مرحله باید محل تشکیل فراکتال‌ها را مشخص کنیم. برای آن که بهتر بتوانید این موضوع را متوجه شوید، آن را در قالب مثالی با پوزیشن خرید شرح می‌دهیم. به طور کلی هر فراکتال، نشان‌دهنده فراز و فرود قیمت‌ها است. اندیکاتور فراکتال در هر دقیقه، از 5 میله با روشی خاص تشکیل شده است؛ بنابراین با مشاهده هر فراکتال، ممکن است با شرایط زیر مواجه شویم:

  • میله وسطی نسبت به سایر میله‌ها بلندتر باشد و طرفین آن را کوچک‌ترین میله‌ها تشکیل دهند
  • میله وسطی نسبت به سایر میله‌ها کوتاه‌تر باشد و طرفین آن را بلند‌ترین میله‌ها تشکیل دهند
  • فراکتال‌ افزایش قیمت با فلش رو به بالا و فراکتال کاهش قیمت با فلش رو به پایین مشخص نمایش داده می‌شوند
  • گاهی ممکن است کندل‌ها فقط در سمت راست فراکتال تشکیل شوند اما لازم به ذکر است که چنین فراکتالی فاقد اعتبار است؛ زیرا امکان دارد جریان حرکت قیمت متفاوت باشد. در نتیجه برای نگه داشتن همیشگی یک فراکتال در نمودار، باید منتظر کندل بعدی بمانید

به طور کلی باید توجه داشته باشید که فراکتال باید رو به سمت بالا باشد و بالاتر از خظ قرمز یا دندان تمساح قرار بگیرد.

مرحله سوم

در مرحله سوم استراتژی معاملاتی فراکتال بلستر باید سفارش خود را ثبت کنید. برای این کار لازم است که حرکات قیمت، بالاتر از شمع فراکتالی شکسته شود. بنابراین اگر 5 شمع متوالی به سمت پایین حرکت نکردند و در میان شمع‌های فراکتال رو به بالا و بالاتر از خط قرمز قرار گرفتند، می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید. همچنین زمانی که دو خط تمساح همدیگر را قطع کردند، باید از معامله خارج شوید. در چنین حالتی مسیر حرکت قیمت‌ها معکوس یا تثبیت می‌شوند.

در صورتی که حد ضرر خود را در معامله مشخص کنید، با بازگشت قیمت به روند نزولی می‌توانید معامله خود را نجات دهید. حتی امکان دارد که روند حرکت قیمت پیش از رسیدن به حد ضرر، روند صعودی به خود بگیرد. بهترین منطقه برای تعیین حد ضرر، زیر منطقه مقاومت قبلی است.

استراتژی معاملاتی فراکتال بلستر

جمع‌بندی

یکی از بهترین استارتژی‌هایی که امروزه تریدرها به کمک آن می‌توانند در بازارهای مالی موفق شوند، استراتژی معاملاتی فراکتال بلستر است. این استراتژی بر پایه دو اندیکاتور محبوب فراکتال و تمساح بنا شده، اما امکان به کار بردن این اندیکاتورها در استراتژی‌های دیگر نیز وجود دارد. در ادامه تکنیک‌ها و مراحل ورود به معامله با کمک این استراتژی را بررسی کردیم و امیدواریم به کمک آن، معاملات موفقی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *